Moslima's Online

Wij zijn: zusters omwille van Allah, samen op het pad van Allah, elkaar helpend naar de tevredenheid van Allah, samen opweg naar al-Djannah, bi idhnillaah!

PortaalPortaal  IndexIndex  PublicationsPublications  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  
Het forum op je smartphone of tablet? Download de app TopicIt en maak een account met hetzelfde e-mailadres als waar je je mee registreerd hebt op het forum

Deel | 

Tafseer van soerah al Masad - 111

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Aylina
Admin
Admin

Aantal berichten : 1856
Registratiedatum : 08-09-14

BerichtOnderwerp: Tafseer van soerah al Masad - 111    wo 17 dec - 21:03

Bericht van Sannae

:bis:

Tafsier soera al tabbat  (de touwvezels) (deze soerah wordt ook soerah al masad genoemd) 111

Deze verzen zijn geopenbaard in Mekka

In de naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige.

1. Vernietigd zijn de handen van Aboe Lahab en vernietigd is hij.
2. Zijn bezit en wat hij voorbracht, baat hem niet.
3. Hij zal een vuur van vlammen (de Hel) binnengaan.
4. En ook zijn vrouw, aandraagster van brandhout.
5. Om haar nek een touw van vezels.

De reden voor de openbaring van deze soera en de arrogantie van Abu Lahab tegenover de boodschapper van Allah  :saws:

Al Bukhari heeft overgeleverd van Ibn Abbas dat de profeet * uit de vallei van Al- Batha vertrok en de berg beklom. Toen riep hij uit,
“O mensen, kom direct.”
Dus de Quraysh verzamelden zich om hem. Toen zei hij,
“Als ik jullie zou vertellen dat de vijand jullie zou vertellen dat de vijand zou aanvallen in de morgen, of in de avond zouden jullie mij dan geloven?”
Ze antwoordden,’ja'  Toen zei hij,
“Waarlijk, ik ben een waarschuwer (gestuurd) naar jullie voordat een zware straf jullie treft.”
Toen zei Abu Lahab, ‘Heb je ons allen hiervoor verzameld? Moge jij vernietigd worden!’

Dus Allah openbaarde,  

Vernietigd zijn de handen van Aboe Lahab en vernietigd is hij.

tot het einde van de soerah.  

Het eerste deel is een smeekbede tegen hem en het tweede deel is informatie over hem. Deze man Abu Lahab was een van de ooms van de boodschapper van Allah  :saws: . Zijn naam was Abdul Uzza bin Abdul Muttalib. Zijn bijnaam was Abu Utaybah en hij werd alleen Abu Lahab genoemd vanwege de helderheid van zijn gezicht. Hij veroorzaakte vaak schade aan de boodschapper van Allah  :saws: . Hij haatte hem en minachtte zijn geloof.

Imam Ahmad heeft overgeleverd van Abu Az- Zinad dat een man genaamd Rabi’ah bin Abbad van de stam van Bani Ad Dil, dat was een man die vanuit  pre islamitische onwetendheid islam had geaccepteerd, tegen hem zei, ‘Ik zag de profeet  :saws:  in de tijd van de pre islamitische onwetendheid in de markt van Dhul Majaz en hij zei,
“O mensen! Zeg dat er geen god waardig is om aanbeden te worden behalve Allah en jij zal tot de succesvolle behoren.”
De mensen waren om hem heen verzameld, en achter hem was een man met een licht gezicht, hij keek scheel (of loenste) en hij had twee vlechten in zijn haar. Hij zei, ’Waarlijk, hij is een afvallige (van onze religie) en een leugenaar!’ Deze man volgde hem (de profeet  :saws: ) overal waar hij ging. Dus ik vroeg wie hij was en ze (de mensen) zeiden, ‘Dit is zijn oom, Abu Lahab.’

Ahmad heeft ook overgeleverd van Surayj, die heeft overgeleverd van Ibn Abu Az Zinad, die heeft overgeleverd van zijn vader (Abu Zinad) die werd genoemd in dezelfde overlevering. Hoe dan ook, in deze overlevering , heeft Abu Zinad gezegd, ‘Ik zei tegen Rabi’ah, “Was jij een kind toen dat gebeurde? “ Hij antwoorde, “Nee. Bij Allah, die dag was ik heel intelligent en ik was een van de sterkste blazers van de fluit (voor muziek).”’   Ahmad is de enige die deze overlevering heeft opgenomen.
Wat betreft Allah’s gezegde,
Zijn bezit en wat hij voorbracht (kasab), baat hem niet

Ibn Abbas en anderen hebben gezegd, Kasab betekend kinderen

Zijn bezit en wat hij voorbracht (kasab), baat hem niet

kasab betekent kinderen .  
In een soortgelijke bewering is overgeleverd van A’isha, Mujahid, ‘Ata, Al Hasan en Ibn Sirin.  
Het is overgeleverd van Ibn Masud dat toen de boodschapper van Allah  :saws:  zijn volk opriep tot het geloof, Abu Lahab zei, ‘Ook al spreekt mijn neef de waarheid, ik zal mijzelf vrijkopen (ik zal mijzelf redden) van de pijnlijke kwelling op de Dag des Oordeels met mijn rijkdom en mijn kinderen.’

Dus Allah openbaarde,

Zijn bezit en wat hij voorbracht, baat hem niet

Dan zegt Allah,

Hij zal een vuur van vlammen (de Hel) binnengaan.

dit betekend, het (vuur) heeft vlammen, kwaad en ernstige verbrandingen.

Het lot van Umm Jamil, de vrouw van Abu Lahab
En ook zijn vrouw, aandraagster van brandhout.
Zijn vrouw was een van de vrouwen van de Quraysh en zij was bekend als umm Jamil. Haar naam was Arwah bint Harb bin Umayyah en zij was de zuster van Abu Sufyan. Zij steunde haar echtgenoot in zijn ongeloof, afwijzing en koppigheid. Daarom zal zij helpen bij het toebrengen van zijn straf in het vuur van de Hel en op de Dag des Oordeels.

Daarom zegt Allah,

En ook zijn vrouw, aandraagster van brandhout.

Betekend, zij zal het brandhout dragen en het gooien op haar echtgenoot om dat waar hij zich al in bevindt (zijn kwelling) zal toenemen, en zij zal klaar zijn en bereid om dit te doen.

Om haar nek een touw van vezels.

Mujahid en Urwah hebben beiden gezegd, ‘Van de plamvezel van het Vuur.’
Al – Awfi heeft overgeleverd van Ibn Abbas, Atiyah Al Jadali, Ad – Dahhak en Ibn Zayd dat zij gewoon was om doornen neer te leggen op het pad waar  de boodschapper van Allah :saws:  liep. Al Jawhri heeft gezegd , ‘Al Masad verwijst naar vezels, het is een touw gemaakt van vezels of palmbladeren. Het wordt ook gemaakt van de huid van kamelen en hun vacht. Het is een gezegde (in het Arabisch) Masadtul- Habla en Amsaduhu Masadan wanneer je goed zijn touw bevestigd.’
Mujahid heeft gezegd,

‘Om haar nek is een gedraaide streng van Masad.’Dit betekend een kraag van ijzer.’   Zie je niet dat de Arabieren een katrolkabel ook masad noemen?
Een verhaal over Abu Lahab’s vrouw als ze de boodschapper van Allah *kwaad wil doen.  

Ibn Abi Hatim heeft gezegd dat zijn vader en Abu Zur’ah beiden hebben overgeleverd dat Abdullah bin Az- Zubayr Al Humaydi hen heeft verteld dat Sufyan hen heeft verteld dat Al Walid bin Kathir heeft overgeleverd van Ibn Tadrus die heeft overgeleverd dat Asma bint Abi Bakr heeft gezegd,
‘Toen Vernietigd zijn de handen van Aboe Lahab en vernietigd is hij. was geopenbaard, de eenogige Umm Jamil bint Harb huilend naar buiten kwam, ze had een steen in haar hand. Ze zei, “Hij bekritiseerd onze vader, en zijn religie is onze hoon, en zijn oproep is om ons niet te volgen.’ De boodschapper van Allah *zat in de Masjid (van de Ka’bah) en Abu Bakr was met hem. Toen Abu Bakr haar zag zei hij, ‘O boodschapper van Allah! Ze komt en ik vrees dat ze jou zal zien. ‘ De boodschapper van Allah  :saws:  antwoorde,
“Waarlijk, ze ziet mij niet.”

Toen reciteerde hij wat uit de koran als bescherming voor zichzelf.  

Dit is zoals Allah zegt,

17: 45 En wanneer jij de Koran voordraagt, brengen Wij tussen jou en degenen die niet in het Hiernamaals geloven een verhinderende afscheiding aan.

Dus zij vervolgde (haar weg) tot zij recht voor Abu Bakr stond, en ze zag de boodschapper van Allah  :saws:  niet. Toen zei ze, ‘O Abu Bakr! Waarlijk ik heb gehoor d dat jouw vriend lasterlijke poëzie over mij maakt.’ Abu Bakr antwoordde, ‘Nee! Bij de Heer van dit Huis (de Ka’bah), hij lastert jou niet.’ Dus ging zij weg, en zei, ‘Waarlijk de Quraysh weten dat ik de dochter van hun leider ben.’
Al –Walid of een ander persoon heeft gezegd in een andere versie van deze hadith, “Dus Umm Jamil struikelde over haar jurk terwijl ze rondjes maakte (Tawaf) om het Huis (de Ka’bah) en ze zei, ‘vervloekt is de lasteraar.’ Toen umm Hakim bint Abdul Muttalib zei, ‘Ik ben een kuise vrouw dus ik spreek niet in zo’n grove taal, en ik ben een verfijnde vrouw dus ik weet het niet. Beide van ons zijn kinderen van dezelfde oom. En uiteindelijk weten de Quraysh het het beste.’
Dit is het einde van de tafsier van deze soerah, en alle lof en zegeningen zijn voor Allah.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://moslimasonline.com

Tafseer van soerah al Masad - 111
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Moslima's Online :: Nederlands-
Ga naar: