Moslima's Online

Wij zijn: zusters omwille van Allah, samen op het pad van Allah, elkaar helpend naar de tevredenheid van Allah, samen opweg naar al-Djannah, bi idhnillaah!

PortaalPortaal  IndexIndex  PublicationsPublications  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  
Het forum op je smartphone of tablet? Download de app TopicIt en maak een account met hetzelfde e-mailadres als waar je je mee registreerd hebt op het forum

Deel | 

Tafseer van Al- Mu’awwidhatayn (soerah al Falaq en an-Nas, 113 en 114)

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Aylina
Admin
Admin

Aantal berichten : 1856
Registratiedatum : 08-09-14

BerichtOnderwerp: Tafseer van Al- Mu’awwidhatayn (soerah al Falaq en an-Nas, 113 en 114)   wo 17 dec - 21:08

Bericht van Sannae

:bis:

Tafsier van Al- Mu’awwidhatayn  (soera’s al Falaq en an-Nas, 113 en 114)

Deze verzen zijn geopenbaard in Medina

Ibn Mas’ud over Al- Mu’awwidhatayn

Imam Ahmad heeft overgeleverd van Zirr bin Hubaysh dat Ubayy bin Ka’b hem heeft verteld dat Ibn Mas’ud de Mu’awwidhatayn niet had opgenomen in zijn Mushaf (exemplaar van de koran). Daarom zei Ubayy: “Ik getuig dat de boodschapper van Allah    :saws:  ons heeft geïnformeerd dat Jibril tegen hem heeft gezegd,

Zeg: “Ik zoek bescherming bij de Heer van Al Falaq.”

Dus hij zei het. En Jibril zei hem,

Zeg: “Ik zoek bescherming bij de Heer van de mensen.”

En dus zei hij het. Daarom zeggen wij wat de profeet  :saws:   heeft gezegd (Ahmad 5:129)

De waarden van soera’s al Falaq en an Nas

In zijn Sahih, heeft Moslim, op autoriteit van Uqbah bin Amir overgeleverd dat de boodschapper van Allah  :saws:   heeft gezegd:
“Zie je niet dat er vannacht ayat aan mij zijn geopenbaard, zoals die nog nooit zijn geopenbaard? Dit zijn:
En
(moslim 1:558)

Deze hadith is overgeleverd door Ahmad, At Tirmidhi en An- Nasa’i. At Tirmidhi heeft gezegd, het is hasan Sahih. (Ahmad 4: 144, Tuhfat al Ahwadhi 9:303 en An Nasa’i 8:254)

In een andere hadith

Imam Ahmad heeft overgeleverd van Uqbah bin Amir dat hij zei, “Terwijl ik de boodschapper van Allah   :saws:  over een van deze paden leidde zei hij,
“O Uqbah! Wil je niet rijden?”
Ik was bang dat dit gezien zou worden als ongehoorzaamheid. Dus de boodschapper van Allah * kwam naar beneden en ik reed voor een korte periode. Toen reed hij, en hij   zei:
“O Uqbah! Zal ik jou niet twee soera’s leren die de beste twee soera’s zijn die mensen kunnen reciteren?”
Ik zei, ‘natuurlijk,  o boodschapper van Allah.’  En hij leerde me om deze twee soera’s te reciteren:

Toen werd opgeroepen voor het gebed en de boodschapper van Allah   :saws:  ging naar voren (om de mensen te leiden in het gebed), en hij reciteerde deze soera’s in het gebed. Daarna liep hij langs mij en zei,
“Wat denk je o Uqayb? Reciteer deze twee soera’s wanneer je gaat slapen en wanneer je ontwaakt.”
An – Nasa’i en Abu Dawud hebben beide deze hadith overgeleverd.

(Uqayb betekend kleine Uqbah)
(Ahmad 4:144)
(Abu Dawud 2:152 en An Nasa’i 8: 252, 253)

Een andere hadith

An Nasa’i heeft overgeleverd van Uqbah bin Amir dat de boodschapper van Allah    :saws:  zei:
“Waarlijk, de mensen zoeken geen bescherming zoals met deze twee:
(Al Kuna door Ad- Dulabi 1:106)

Een andere hadith:

An Nasa’i heeft overgeleverd dat Uqbah bin Amir heeft gezegd, ‘Ik liep met de boodschapper van Allah  :saws:  toen hij zei,
“O Uqbah! Zeg!” Ik antwoorde ‘Wat moet ik zeggen?’ Hij was stil en gaf me geen antwoord. Toen zei hij  
“Zeg”
Ik antwoorde, ‘Wat moet ik zeggen,  o boodschapper van Allah  :saws:  ? ‘
Hij zei,
Dus ik reciteerde dit tot het einde, toen zei hij,
“Zeg”
Ik antwoorde, ‘wat zal ik zeggen o boodschapper van Allah  :saws:  ? ‘
Hij zei,
Dus ik reciteerde dit tot ik het einde. Toen zei de boodschapper van Allah  :saws:
“ Geen persoon smeekt met iets zoals met deze, en geen persoon zoekt  toevlucht met iets zoals met deze (soera’s).”
(An Nasa’i 8: 253)

Een andere hadith

An – Nasa’i heeft overgeleverd dat ibn Abis Al – Juhani heeft gezegd dat de profeet    tegen hem heeft gezegd,
“ O Ibn Abis! Zal ik jou leiden naar- of zal ik jou informeren over- het beste wat iemand die bescherming zoekt kan gebruiken?”
Hij antwoorde ‘Maar natuurlijk, o boodschapper van Allah!’De profeet    zei:
en  
Deze twee soera’s (zijn de beste bescherming).
(An Nasa’i 8: 251)

Imam Malik heeft overgeleverd van Aisha dat wanneer de boodschapper van Allah   :saws:   last had van een  kwaal, hij voor zichzelf de Mu’awwidhatayn reciteerde en dan blies hij (over zichzelf).
Aisha vertelde dat wanneer hij (de boodschapper van Allah  ) erge pijn kreeg, zij de Mu’awwidhatayn over hem reciteerde en zijn hand pakte en die over zijn lichaam streek, voor zegeningen van deze soera’s.
(Muwatta 2: 942)

Al Bukhari, Abu Dawud, An Nasa’i en Ibn Majah hebben allen deze hadith overgeleverd.
(Fath al Bari 8: 679, Muslim 4: 1723, Abu Dawud 4: 220, An Nasa’i in al Kubra 4: 867, 368, en Ibn Majah 2: 1166)

Het is overgeleverd van Abu Said dat de boodschapper van Allah   bescherming zocht tegen de boze ogen van de jinn en de mensen. Maar toen de Mu’awwidhatayn werden geopenbaard gebruikte hij slechts deze voor bescherming en verliet alle andere methodes.
At Tirmidi, An Nasa’i en Ibn Majah hebben dit overgeleverd. At Tirmidi zei, ‘Deze hadith is Hasan Sahih’.
(Tuhfat al Ahwadhi 6:218, An Nasa’i 8: 271, en Ibn Majah 2: 1166)

:bis:

In de naam van Allah, de Erbarmer, de meest Barmhartige.
1. Zeg: “Ik zoek bescherming bij de Heer van Al Falaq.
2. Tegen het kwaad dat Hij geschapen heeft.
3. En tegen het kwaad van de Ghasiq wanneer  Waqab
4. En tegen het kwaad van het die op knopen blazen
5. En tegen het kwaad van een jaloerse wanneer deze jaloers is.

Ibn Abi Hatim heeft overgeleverd dat Jabir heeft gezegd, ‘Al Falaq is de ochtend.’ ( At Tabari 24: 700)
Al- ‘Awfi heeft overgeleverd van Ibn Abbas, ‘Al Falaq is de ochtend.’ (At Tabari 24:701)
Hetzelfde is overgeleverd van Mujahid, Sa’id bin Jubayr, Abdullah bin Mohammed bin Aqil, Al Hasan Qatadah, Mohammed bin Ka’b al Qurazi en Ibn Zayd. Malik heeft ook een soortgelijke bewering overgeleverd van Zayd bin Aslam. (At Tabari 24: 700-701)

Al Qurazi, Ibn Zayd en Ibn Jarir hebben allen gezegd: ‘Dit is alsof Allah zegt:
Hij doet de dag aanbreken  6:96

Allah heeft gezegd:
Tegen het kwaad dat Hij geschapen heeft.

Dit betekend van het kwaad van al het geschapene.
Thabit Al Bunani en Al Hasan Al Basri hebben beiden gezegd: ‘Hel, Iblies en zijn nageslacht, van wat Allah heeft geschapen. ‘

En tegen het kwaad van de Ghasiq wanneer  Waqab

Mujahid zei, ‘Ghasiq is de nacht, en wanneer het waqab refereert aan de ondergang van de zon.’
Al Bukhari heeft dit overgenomen van hem. ( Fath al Bari 8:613)

Ibn Abi Najih heeft ook een soortgelijke hadith overgeleverd van hem (Mujahid).
Hetzelfde is gezegd door Ibn Abbas, Mohammed bin Ka’ab Al Qurazi, Ad Dahhak, Khusayf, Al Hasan en Qatadah. Zij zeiden, ‘waarlijk het is de nacht  die voortgaat in het donker. ‘ (At Tabari 12: 748, 749)

Az Zuhri zei,

Dit betekend wanneer de zon ondergaat.

Abu Al Muhazzim heeft overgeleverd dat Abu Hurayrah heeft gezegd:
Dit betekend de ster ( At Tabari 12:149)

Ibn Zayd zei, ‘de Arabieren waren gewend om te zeggen: ‘Al Ghasiq is het dalen (van de positie) van het hemellichaam (in dit geval een groep sterren) genaamd Pleiaden. Het aantal mensen dat besmet raakte met de pest zou toenemen wanneer het zo dalen, en het aantal zou afnemen wanneer het weer steeg.’ (At Tabari 12:149)

Ibn Jarir heeft gezegd, ‘Anderen hebben gezegd dat het de maan is.’
Dit (deze positie dat het de maan betreft) wordt ondersteund in de hadith die imam Ahmad heeft overgeleverd van Al Harith bin Abi Salamah. Hij zei dat Aisha heeft gezegd:  ‘De boodschapper van Allah * nam mij bij de hand en toonde mij de maan toen hij opkwam en  hij zei:
“Zoek toevlucht bij Allah van het kwaad van deze Ghasiq wanneer het donker wordt.”
At Tirmidhi en An Nasa’i hebben beiden deze hadith overgeleverd in hun boeken van Tafsier en in hun Sanans. ( At Tirmidhi no 3366)

Allah zegt:
En tegen het kwaad van het die op knopen blazen

Mujahid, Ikrimah, Al Hasan, Qatadah en Ad Dahhak hebben allen gezegd: ‘Dit betekend de heksen.’ (At Tabari 12:750, 751)
Mujahid zei, ‘Wanneer zei hun spreuken uitvoeren blazen ze in de knopen.’

In een andere hadith is overgeleverd dat Jibril naar de profeet    kwam en zei, ‘Heb je last van enige kwaal, o Mohammed?’ De profeet   antwoorde,
“Ja”
Dus Jibril zei, “In de naam van Allah, ik reciteer het gebed (ruqya) over jou, tegen iedere ziekte die jou raakt en tegen het kwaad van iedere jaloerse persoon en ieder boos oog. Moge Allah je hiervan genezen.”
(Moslim no 2186)

Discussie over de betovering van de profeet  

In het boek over medicijnen in zijn Sahih, Al Bukhari heeft overgeleverd dat Aisha heeft gezegd, ‘De boodschapper van Allah   was betoverd totdat hij dacht dat hij relaties had met zijn vrouwen, terwijl hij geen relaties met ze had.’

Sufyan heeft gezegd, ‘De slechtste vorm van magie is wanneer het deze fase bereikt.’

Dus de profeet   heeft gezegd, “O Aisha! Weet je wat Allah mij heeft geantwoord op wat ik hem heb gevraagd?’ Twee mannen kwamen naar mij toe en een van hen zat bij mijn hoofd, terwijl de andere zat bij mijn voeten . Degene die bij mijn hoofd zat zei tegen de andere, ‘Wat mankeert er aan deze man?’ De ander antwoorde, ‘ Hij is betoverd.’ De eerste zei, ‘Wie heeft hem betoverd?’ De ander antwoorde, ‘Labib bin A’sam. Hij is een man van de stam van Banu Zurayq die samenwerken met de joden, en hij is een hypocriet.’ De eerste vroeg ‘Met wat (heeft hij hem betoverd)? De ander antwoorde, ‘Met een kam en haar uit een kam.’ De eerste vroeg, ‘Waar (is de kam)?’ De ander antwoorde, ‘In de gedroogde bast van een mannelijke dadelpalm onder een steen in een bron genaamd Dharwan.’

Aisha zei, ‘Dus hij ging naar de bron om het weg te halen (de kam met het haar).

Toen zei hij,
“Dit is de bron die ik zag. Het was alsof er henna in het water was gedaan, en de palmbomen waren als hoofden van duivels.”
Dus hij verwijderde het (uit de bron).

Toen ik (Aisha) dat zag vroeg ik, ‘Wil je dit niet openbaar maken?’

Hij antwoorde,
“Allah heeft mij genezen en ik haat het om (dit) nieuws (te) verspreiden over de slechtheid van mensen. “
Terug naar boven Ga naar beneden
http://moslimasonline.com
Oem Ibrahiem
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 1116
Registratiedatum : 12-09-14

BerichtOnderwerp: Re: Tafseer van Al- Mu’awwidhatayn (soerah al Falaq en an-Nas, 113 en 114)   za 2 mei - 17:58

jaz

:up:
http://www.tvquran.com/en
Oem Ibrahiem
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 1116
Registratiedatum : 12-09-14

BerichtOnderwerp: Re: Tafseer van Al- Mu’awwidhatayn (soerah al Falaq en an-Nas, 113 en 114)   zo 4 sep - 21:53

:up:
http://www.tvquran.com/en
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Tafseer van Al- Mu’awwidhatayn (soerah al Falaq en an-Nas, 113 en 114)   

Tafseer van Al- Mu’awwidhatayn (soerah al Falaq en an-Nas, 113 en 114)
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Moslima's Online :: Nederlands-
Ga naar: