Moslima's Online

Wij zijn: zusters omwille van Allah, samen op het pad van Allah, elkaar helpend naar de tevredenheid van Allah, samen opweg naar al-Djannah, bi idhnillaah!

PortaalPortaal  IndexIndex  PublicationsPublications  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  
Het forum op je smartphone of tablet? Download de app TopicIt en maak een account met hetzelfde e-mailadres als waar je je mee registreerd hebt op het forum

Deel | 

Stukjes vertaald uit de tafseer van Ibn Kathier

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Aylina
Admin
Admin

Aantal berichten : 1856
Registratiedatum : 08-09-14

BerichtOnderwerp: Stukjes vertaald uit de tafseer van Ibn Kathier   di 16 sep - 22:33

De Tafsir van: Surah Ya Seen (36) Aayah 65.
Vertaald door 'Abdul-Aziz Ezhar.

Aljawma nakhtimoe AAala afwahihim watoekallimoena aydeehim watashhadoe arjoeloehoem bima kanoo yaksiboona.
Op die Dag zullen Wij hun mond verzegelen, maar hun handen zullen tot ons spreken en hun voeten zullen getuigenis afleggen van alles wat zij hebben bedreven. (36:65.)

Dit zal de situatie zijn van de ongelovigen en de hypocrieten op de Dag des Oordeels, wanneer ze hun zonden die ze in deze wereld ontkennen en zweren dat ze dat niet hebben gedaan. Allah (Subhana wa Ta'ala) zal hun mond verzegelen en veroorzaken dat hun lichaamsdelen gaan spreken wat ze hebben begaan.

Ibn Abi Hatim (radya Allahu 'anhu) overleverde dat Anas bin Malik (radya Allahu 'anhu) zei, "We waren met de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) en hij glimlachte zo breed dat zijn tanden te zien waren, toen zei hij: "Weten jullie waarom ik zo glimlach?" We zeiden, "Allah (Subhana wa Ta'ala) en Zijn Boodschapper (salla Allahu 'alayhi wa salaam) weten dat het beste." Hij zei, "Ik glimlach, om de manier hoe een dienaar zal discussieren met zijn Heer op de Dag des Oordeels. Hij zal zeggen, "O (Rabb) Heer, gaat U me beschermen tegen onrecht." Allah (Subhana wa Ta'ala) zal zeggen, "Natuurlijk." Hij zal zeggen, "Ik zal geen getuigen accepteren behalve van mijzelf." Allah (Subhana wa Ta'ala) zal zeggen, "Vandaag zal je een (voldoende) getuige tegen jezelf zijn, en de eerwaardige schrijvers (kiraman katibien) zullen dienen als getuigen tegen jou." Dan zal zijn mond verzegeld worden, en er zal gezegd worden tegen zijn lichaamsdelen, "Spreek!" Dan zullen ze spreken over wat hij heeft begaan. Ze zullen toestemming krijgen om te spreken, en hij zal zeggen, "Moge je verdoemd zijn! Het komt door jou dat ik aan het vechten was." (Muslim & An-Nasa'i.)

Ibn Jarir (radya Allahu 'anhu) overleverde dat Abu Musa Al-Ash'ari (radya Allahu 'anhu) zei, "De gelovige zal worden geroepen voor berechting op de Dag des Oordeels, en zijn (Rabb) Heer zal hem zijn daden laten zien, slechts tussen hem en zijn Heer. Hij zal het toegeven en hij zal zeggen, "Ja, O Heer, ik heb dat gedaan." Dan zal Allah (Subhana wa Ta'ala) zijn zonden vergeven en de zonden verbergen (geheim houden), en geen schepsel op aarde zal geen een van deze zonden zien, maar zijn goede daden zullen worden gezien, en hij wil graag dat alle mensen deze goede daden zien. Dan zal de ongelovige en hypocriet geroepen worden voor berechting, en zijn Heer zal hem zijn daden laten zien en hij zal het ontkennen, zeggend, "O Heer, bij Uw Glorie, deze engel heeft iets geschreven wat ik niet heb begaan." De engel zal tegen hem zeggen, "Heb je dit en dat niet gedaan op die en die dag op die en die plek." Hij zal zeggen, "Nee, bij Uw Glorie, ik heb dat niet gedaan." Wanneer hij dit zegt, zal Allah (Subhana wa Ta'ala) zijn mond verzegelen."

Abu Musa Al-Ash'ari (radya Allahu 'anhu) zei, "Ik denk dat het eerste lichaamsdeel dat gaat praten de rechter dij is." Toen reciteerde hij: "Op die Dag zullen Wij hun mond verzegelen, maar hun handen zullen tot ons spreken en hun voeten zullen getuigenis afleggen van alles wat zij hebben bedreven." (36:65.)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://moslimasonline.com
Oem Ibrahiem
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 1116
Registratiedatum : 12-09-14

BerichtOnderwerp: Re: Stukjes vertaald uit de tafseer van Ibn Kathier   wo 18 feb - 23:54

:up:

O Allah bescherm ons tegen vernedering op de Dag des Oordeels en laat onze ledematen het goede van ons noemen en vergeef onze slechte daden en zonden.

http://www.tvquran.com/en
Oem Ibrahiem
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 1116
Registratiedatum : 12-09-14

BerichtOnderwerp: Re: Stukjes vertaald uit de tafseer van Ibn Kathier   di 18 aug - 10:32

:up:
http://www.tvquran.com/en
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Stukjes vertaald uit de tafseer van Ibn Kathier   

Stukjes vertaald uit de tafseer van Ibn Kathier
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Moslima's Online :: Nederlands-
Ga naar: